Τα βιντεοπαιχνίδια δράσης αναπτύσσουν τον οπτικοκινητικό συντονισμό και τις οπτικοχωρικές ικανότητες
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Psychological Science [1]Li, L., Chen, R., & Chen, J. (2016). Playing Action Video Games Improves Visuomotor Control. Psychological Science. doi:10.1177/0956797616650300 , οι παίκτες που παίζουν τουλάχιστον 5 ώρες τέτοιων παιχνιδιών κάθε εβδομάδα αναπτύσσουν τις γνωστικές τους ικανότητες, κάτι που βοηθάει ιδιαίτερα σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως π.χ. η οδήγηση. Συγκεκριμένα όσο πιο έμπειροι είναι οι παίκτες σε παιχνίδια οδήγησης και δράσης (FPS), τόσο καλύτερες οπτικοχωρικές ικανότητες έχουν, όπως αυτές εκδηλώνονται σε δραστηριότητες οπτικοχωρικής μνήμης αλλά και στον έλεγχο της ευαισθησίας στις αντιθέσεις χρωμάτων.
Ο πειραματικός σχεδιασμός αρχικά ήταν απλός. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να οδηγήσουν ένα εικονικό αυτοκίνητο σε έναν δρόμο. Στόχος ήταν να μείνουν στο κέντρο του δρόμου, λαμβάνοντας υπόψη εικονικούς πλευρικούς «ανέμους» που μετακινούσαν το αυτοκίνητο προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά. Οι συμμετέχοντες με εμπειρία σε βιντεοπαιχνίδια δράσης και οδήγησης ήταν πολύ καλύτεροι σε αυτή τη δραστηριότητα σε σχέση με όσους δεν είχαν ανάλογη εμπειρία. Επιπλέον, φάνηκε πως όσο πιο έμπειροι ήταν οι παίκτες, τόσο καλύτεροι ήταν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, καθώς κατάφερναν να κρατήσουν το «αυτοκίνητο» στο κέντρο του δρόμου, ακόμη και υπό πολύ πιο δύσκολες συνθήκες («δυνατούς ανέμους»).
Πέραν αυτού του πειράματος, οι ερευνητές θέλησαν να πραγματοποιήσουν και ένα δεύτερο ώστε να ελέγξουν εάν πράγματι η εμπειρία σε βιντεοπαιχνίδια δράσης ήταν όντως ο παράγοντας που επηρέαζε τα αποτελέσματα. Στο δεύτερο πείραμα έλαβαν μέρος συμμετέχοντες δίχως εμπειρία σε βιντεοπαιχνίδια. Χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα έπαιξε 10 φορές από 1 ώρα το Super Mario Kart, ένα γρήγορο βιντεοπαιχνίδι οδήγησης. Η δεύτερη ομάδα έπαιξε 10 φορές από 1 ώρα το Roller Coaster Tycoon III, ένα βιντεοπαιχνίδι στο οποίο οι παίκτες χτίζουν ένα λούνα παρκ.
Τα δύο παιχνίδια έχουν ομοιότητες όσον αφορά την ευκολία εκμάθησής τους, αλλά και τα γραφικά που χρησιμοποιούν (έντονα χρώματα, καρτουνίστικα γραφικά). Διαφέρουν όμως στις γνωστικές απαιτήσεις τους. Το Super Mario Kart απαιτούσε καλό συντονισμό κινήσεων, οπτικοχωρική αντίληψη και ταχύτητα, ενώ το Roller Coaster Tycoon III απαιτούσε προγραμματισμό κινήσεων και καλή διαχείριση πόρων. Στη δεύτερη φάση του πειράματος οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να κάνουν την δραστηριότητα που αναφέραμε πιο πάνω: να κρατήσουν ένα εικονικό όχημα στο κέντρο ενός δρόμου.
Τα δεδομένα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες που έπαιξαν το Super Mario Kart ήταν καλύτεροι στη δεύτερη δραστηριότητα, σε σχέση με όσους έπαιξαν Roller Coaster Tycoon III, κάτι που υποδεικνύει ότι η εξάσκηση των οπτικοχωρικών ικανοτήτων έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διαφοροποίηση των αποτελεσμάτων. Πειράματα στα οποία οι συμμετέχοντες έπαιξαν παιχνίδια δράσης (FPS) είχαν παρόμοια αποτελέσματα.
Τα βιντεοπαιχνίδια, όπως ακριβώς και τα υπόλοιπα παιχνίδια (επιτραπέζια, γρίφοι, σταυρόλεξα κτλ) έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ανάπτυξη των γνωστικών μας ικανοτήτων, καθώς λειτουργούν ως εξάσκηση. Ο εθισμός βεβαίως στα βιντεοπαιχνίδια είναι ένα εντελώς διαφορετικό κεφάλαιο και έχει άλλες προεκτάσεις, ψυχολογικές και συναισθηματικές.
- Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας – Ένας Κόσμος για Όλους - 3 Δεκεμβρίου, 2024
- Η Κατάθλιψη των Χριστουγεννιάτικων Διακοπών: Ένας Σύγχρονος Μύθος ή Πραγματικότητα; - 29 Νοεμβρίου, 2024
- Εναντιωματική συμπεριφορά παιδιών: τι μπορούν να κάνουν οι γονείς - 14 Νοεμβρίου, 2024
Πηγές / Διαβάστε περισσότερα